Sigarenforum.nl, voor en door aficionados! Welkom levensgenieters!

Tips en wetenswaardigheden

Doorblazen van de Sigaar (Purgen)

Tips over het aansteken, roken en bewaren van sigaren

Doorblazen van de Sigaar (Purgen)

Ongelezen berichtdoor AmsterDan » di jan 08, 2013 8:02 pm

Het doorblazen van de sigaar is een rook techniek die ook wel 'purgen' wordt genoemd. Misschien heb je er wel is van gehoord of heb je het iemand zien doen. Maar waarom?

Tijdens het roken van de sigaar hopen zich afvaldeeltjes op die de smaak negatief kunnen beinvloeden. Dit is meestal te merken aan een bittere of muffe smaak. Het Engelse woord 'purge' betekent letterlijk 'zuiveren' en wordt toegepast in een poging de afvaldeeltjes door en uit de sigaar te blazen om zodoende van de nare smaak af te komen.

Sommige sigarenrokers vinden het prettig deze smaak juist te voorkomen. Dit gebeurt dan meestal met kleinere ‘purges’ tijdens het roken om de ophoping van afvaldeeltjes te vermeiden. De hoeveelheid lucht die daarvoor nodig is, kun je vergelijken met een glas water met een rietje erin. Je wil dan net genoeg blazen tot er luchtbellen ontstaan. Bij een sigaar zal zich dit uiten in een poefje rook.

Andere sigarenrokers zijn van mening dat een goede sigaar deze nare smaak niet mag ontwikkelen en purgen daarom alleen in het geval deze toch ontstaat. Naderhand is de smaak dan weer ‘opgeklaard’ en prettig. Een nadeel is wel dat hiervoor een langere purge nodig is en het vuureinde hierdoor aanzienlijk verhit wordt. Het is dus noodzakelijk de sigaar na een langdurige purge even te laten afkoelen.

Voor een visueel aspect kun je tijdens het purgen een vuurtje dicht bij het vuureinde van de sigaar houden. De truuk is om de grote rookpartij (met afvaldeeltjes) vlam te laten vatten totdat deze, al blazende, dooft. Dat zou namelijk aangeven dat er geen afvaldeeltjes over zijn en daarom een mooie indicatie vormt voor een ‘zuivere’ sigaar. Let wel dat deze grap alleen voor een langere purge (voor het verwijderen van de nare smaak) toepasselijk is. Ook kan de vlam intens en groot zijn, goed opassen dus.

Een sigaar hoeft niet perse doorgeblazen te worden, uiteindelijk is een sigaar natuurlijk niet gemaakt om op te blazen. Het is en blijft daarom ook ‘alleen maar’ een tip en een trick waarmee de genieter kan experimenteren. Laat het purgen zich naar jouw preferenties vormen en ontwikkel je eigen manier. Succes!
Daniel
AmsterDan

Voornaam: Daniel

Re: Doorblazen van de Sigaar (Purgen)

Ongelezen berichtdoor zipponubke » di jan 08, 2013 8:09 pm

Dit is een goede tip Daniel ik past het al een lange tijd toe en het help echt.
Ik rook liever een goede NUB dan een slechte Cubaan.
zipponubke
Site Admin

Favoriete sigaar: God of Fire en teveel om op te noemen.

Ongelezen berichtdoor TommyLF » di jan 08, 2013 8:50 pm

Dit is een top-tip!
"Ask not what your country can do for you, ask what you can do for your country" JFK
TommyLF

Voornaam: Thomas.
Favoriete sigaar: Cubaanse sigaren genieten tegenwoordig mijn voorkeur, maar een non-cuban weet ik ook te waarderen.

Ongelezen berichtdoor Balmoral » di jan 08, 2013 9:38 pm

Een goede tip die ik vaak gebruik, tot ergernis van mijn vrouw. Die ruikt het als ik gepurged heb en vindt het gruwelijk stinken......... :smsh:
Clint Eastwood: Opinions are like assholes, everybody has one.......
Balmoral

Favoriete sigaar: My Father LE 2011, OpusX, Partagas D4, Bolivar, H.Upmann alle vitola

Ongelezen berichtdoor Coenraad » di jan 08, 2013 9:59 pm

Mijn beste,

Ik blaas een sigaar wel eens door, zonder vuur / vlam er bij te houden. Een seconden of 10.
Het is welliswaar geen 100 % Purgen, maar ik proef toch enig verschil.

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op. ;)
"Sanis Sigaro Vita Lacune" (zonder Sigaar is het leven ledig).
Coenraad

Voornaam: Coenraad
Favoriete sigaar: Oliva O, Arturo Fuente Gran R., Don Tomas Nica., H.Upmann, Quai D'Orsay, Charles De Brouckére.

Ongelezen berichtdoor AmsterDan » di jan 08, 2013 10:00 pm

Dat kan best kloppen! Weten we dat ook weer ... de 'purge rook' kan stinken en ben het wel met je vrouw eens. Het is niet de lekkerste geur. Maarja, je moet iets! :D

Als er iemand iets wil toevoegen, doen!
Daniel
AmsterDan

Voornaam: Daniel

Ongelezen berichtdoor Don pedro » wo jan 09, 2013 12:58 am

Top Daniel prima omschreven.
Sex in de ochtend is als een boterham waar de jam van afdruipt.
Sex in de avond is als een sigaar met een geweldige smaak beleving van het begin tot het eind.
Don pedro

Ongelezen berichtdoor doppy » wo jan 09, 2013 9:37 pm

Mijn favoriete bezigheid :p
Rise and rise again, until lambs become lions
dit bericht is mogelijk geplaatst vanaf mijn mobiel
doppy

Favoriete sigaar: Man 'o War / Undercrown / VegaFina

Ongelezen berichtdoor Jelle » za feb 02, 2013 11:03 am

Ik heb dit ook jaren geleden ontdekt en doe het nog steeds regelmatig , vooral bij niet cubanen is het verschil daarna erg groot valt mij op.
Ik vraag mij af of het ook bij shortfillers zou werken, in ieder geval een erg goede tip voor iedere longfiller roker :D
Jelle

Voornaam: Jelle

Ongelezen berichtdoor Coenraad » za feb 02, 2013 11:12 am

Jelle schreef:Ik heb dit ook jaren geleden ontdekt en doe het nog steeds regelmatig , vooral bij niet cubanen is het verschil daarna erg groot valt mij op.
Ik vraag mij af of het ook bij shortfillers zou werken, in ieder geval een erg goede tip voor iedere longfiller roker :D

Mijn beste,

Bij shortfillers blaas ik na het aftikken van de as, circa 10 seconden door de sigaar.
Ik gebruik hier welliswaar geen vlam bij,
en het resultaat is over het algemeen bevredigend. ;)
"Sanis Sigaro Vita Lacune" (zonder Sigaar is het leven ledig).
Coenraad

Voornaam: Coenraad
Favoriete sigaar: Oliva O, Arturo Fuente Gran R., Don Tomas Nica., H.Upmann, Quai D'Orsay, Charles De Brouckére.

Volgende

Keer terug naar Tips en wetenswaardigheden